Plesnim koracima hrabro naprijed
Svako tijelo može koliko može
Zavirili smo u Plesnu radionicu koja ove godine broji 19 polaznika koje podučava jedna, jedina, neponovljiva voditeljica Irena Đurkesac. Voditeljica Plesne počela se baviti plesom, tj. baletom kad je imala 6 godina. Kad je vidjela kako lijepo plešu male balerine, zamolila je roditelje da ju upišu. Saznali smo da su joj roditelji uslišali želju zato što je bila „tatina ljubimica“. Bez obzira na to što je balerina, najdraži joj je suvremeni ples. Dok je išla u školu, inspirirala ju je balerina Almira Osmanović, a Njemica Pina Baush oduvijek joj je bila najveća inspiracija. Ove godine na Plesnoj radionici (nažalost i još nekima) nema hospitanata.
– Meni je žao što nema hospitanata, ali ja mislim da se one preplaše jer misle da će morati nešto tijelom puno raditi, ali nije to cilj, cilj je da one vide kako izvući iz djeteta pokret, kako improvizirati, kako stvoriti jednu priču na temu, jednu koreografiju na neku temu. Ples nije samo 1,2,3,4 nego je puno, puno dublji od toga. – komentirala je voditeljica.
Najdraža joj je prva godina na Proljeću i ne može zaboraviti prvu godinu kada je došla ovamo. Najdraže su joj teme, i one koje su najbolje za prikaz plesom ove: Most, Ne biti sam, Novo nebo, nova zemlja i prva tema koju je imala, a to je Žamor, žubor. Također ju nadahnjuje ovogodišnja tema jer svatko na svoji način „pršti“. Djevojke koje radionicu polaze imaju različite plesne tehnike koje voditeljica mora objediniti u jednu. Prvi dan je jako važan, govori nam ona, da se one opuste jer se ne poznaju međusobno, znači važne su vježbe socijalizacije, važno je da one prihvate i da ja njima kažem da sve što rade, rade odlično, nema pogreške, nema gle kak’ ova može, a ja ne mogu ili gle kak’ ova ne može, a ja mogu, toga ne postoji kod mene u dvorani. Svako tijelo je prekrasno i svako tijelo za sebe sada u ovome trenutku, može koliko može. Važno je da one daju svoj maksimum, a ja sam tu da im pomognem, da to iščeprkam van, njihov maksimum.
Kada smo ju pitali zna li možda tko je prva hrvatska primabalerina, dala je točan odgovor, a to je Mia Čorak Slavenska. Svim, i budućim i sadašnjim plesačima poručuje sljedeće: Ma, neka plešu, neka ne misle na formu, imaju pravo pogriješiti. Ples je izvedbena umjetnost, događa se u trenutku, imaju pravo na loš dan, apsolutno imaju pravo. Greške se uopće ne vide, to vidim ja, vidi onaj netko tko zna. Na koncu, sad ću vam reći nešto, onaj tko gleda ples i broji greške plesaču i kaže: „Gle, popiknula se, gle, nije se zavrtjela 32 puta u jednoj točki“, taj ne zna gledati, gleda se doživljaj, kad je plesač u ulozi i kad on, pa makar se raspao nasred scene, uopće nema veze, nema veze, ja kao gledatelj primam njihovu energiju, njihovu, tu divotu, ljepotu, kad one se izgube pa samo da digne ruku ovako i izgubi se, to je poezija.
U plesu si prirodan, u svom svijetu, izgubljen u emocijama
Polaznica Lucija Gudeljević pleše više stilova pa su joj svi dragi, podjednako voli show dance i modern, dok bi Lea Čaval, iako pleše i voli sve stilove, izdvojila musical theatre zato što se u tome pronašla. Luciji Jurić i Lei je ovo prvi, a Lauri drugi put na Novigradskom proljeću, s time da je prošle godine bila u istoj radionici. Sve od voditeljice očekuju naučiti nešto novo i slažu se da je voditeljica dobra i iskusna. Lea nam je također rekla da su vježbe kontroliranije nego kod modernoga plesa jer si tamo slobodniji. Izrazito im se sviđa tema Godišnja doba zato što je svako godišnje doba ispunjeno svojim emocijama i svako je drugačije.
Lucijin najdraži dio bavljenja plesom jest biti na pozornici, uživati u plesu i ne misliti ni na što drugo. Može se izraziti pokretom, a da ju nitko ne osuđuje, ona se opusti i samo pleše. Lea i Laura najviše vole učiti novo zato što uvijek možeš još učiti, nikad ne možeš naučiti sve. Curama je većina dijelova bavljenja plesom lako, ali imaju i one svoje probleme. Luciji je teško kada ju uhvati trema, Lea ne voli kada dođe na neku plesnu radionicu i mora plesati stil koji još ne zna, a Lauri je težak trening zbog stroge trenerice. Inače sve ostalo u plesu vole pa im je većina toga lako. Lea je dok pleše u svome svijetu, više ne zna ni za koga drugog, jednostavno se izgubi u svojim emocijama, a Laura se osjeća jako prirodno dok izražava sve pokretima koje ljudi u svakodnevnom životu obično ne rade.
Kao što je voditeljica Irena Đurkesac rekla “svako tijelo je prekrasno i važno je dati svoj maksimum, svi smo mi drugačiji i svi možemo koliko možemo”. Zato plesnim koracima hrabro naprijed.
Petra Popović, Eleonora Šafar, Saša Preskali
Komentari