Radionica koja neživo pretvara u živo
U posjetu Lutkarskoj radionici
Kako bismo vama, čitateljima Novina na internetu Novigradskog proljeća 2018., približili što se to radi u Lutkarskoj radionici ove godine, odlučile smo intervjuirati hospitantice Taru Đuričić i Jasnu Milošinović, polaznice Tihanu Šimunec, Laru Kristić i Magdalenu Škreblin te voditeljicu radionice Krunu Tarle.
Učenice lutkarice rekle su nam…
Zašto si se prijavila na ovu radionicu te što očekuješ da ćeš naučiti?
Tihana: Nadam se da ću steći nova iskustva, da ću upoznati dosta ljudi, a prvenstveno da ću naučiti nešto o lutkama zato što nemam puno iskustva s tim. To je i jedan od razloga zašto sam se prijavila. Učinilo mi se zanimljivo, slatko i jednostavno mi se svidjelo. Privlače me lutkice, scena, gluma te stoga mi se ovo učinilo kao neka nova prilika.
Lara: Prijavila sam se jer volim izrađivati lutke odmalena.
Magdalena: Prijavila sam se zato što mislim da je zabavna te da mogu poboljšati svoju tehniku i naučiti neki novi način izrade lutaka.
Što misliš o voditeljici te što očekuješ od nje?
Tihana: Voditeljica mi je super, zadovoljna sam. Mislim da ima odličan pristup radu te odlične planove .
Lara: Mislim da jako dobro vodi nastavu te očekujem da ću naučiti raditi drugačije lutke.
Magdalena: Mislim da je super i jako je zabavna i da uopće nije stroga.
Kako bi definirala lutkarstvo te što ti ono predstavlja?
Tihana: Lutkarstvo bih definirala kao granu glume odnosno umjetnosti, a predstavlja mi zanimaciju te svima omogućava da se umjetnički izraze na različite načine.
Lara: Predstavlja mi umjetnost i ljepotu.
Magdalena: Lutkarstvo bih definirala kao spoj svih umjetnosti jer se i glumi i izrađuju se animacije. Za mene je to nekako smirenje, ali je zanimljivo.
Koja se još radionica našla na tvojoj prijavnici te koje ti se još radionice čine zanimljivima?
Tihana: Scenska mi je bila drugi izbor, a zanimljive mi se čine Literarna radionica, Radijska, Radionica novina na internetu, Pjevačka radionica…
Lara: Kao drugi izbor mi je bila Radionica izrade slikovnica. Jako zanimljiva mi se čini i Pjevačka radionica.
Magdalena: Kao drugi izbor sam izabrala Radionicu scenske glazbe. Jako mi se zanimljivom sviđa Slikarsko-scenografska radionica, Novine na internetu… Ma sve, sve je zanimljivo na svoj način.
Kada bi ti trebala voditi radionicu što biste u njoj radili?
Tihana: Radili bismo sve isto kao što sad radimo s našom voditeljicom. Naravno, izrađivali bismo lutke. Radili bismo s novim materijalima…
Lara: Ne znam što bismo radili.
Magdalena: Radili bismo sve. Sve vezano za lutkarstvo, vrste materijala… Većinom bismo radili kao što i sada radimo s našom voditeljicom.
Kada, kako i zašto si se počela baviti lutkarstvom?
Tihana: Iskreno, nemam baš puno iskustva, a učinilo mi se zanimljivim te sam vidjela priliku da se okušam u nečem novom. Htjela sam upoznati još jednu granu glume jer se bavim scenskim nastupima.
Lara: Lutkarstvom sam se počela baviti jer sam išla kod jedne učiteljice koja je uz francuski predavala i lutkarstvo. Ustvari sam išla samo radi francuskog, ali se sve poklopilo te sam tako zavoljela lutkarstvo.
Magdalena: Počela sam se baviti lutkarstvom u prvom razredu. Zašto? Zato što je bila grupa Lutkarska i meni se to jako svidjelo i baš nam je bilo lijepo.
Kruna Tarle, voditeljica lutkarica, rekla nam je…
Koliko dugo podučavate na Novigradskom proljeću te što Vas je potaknulo da to započnete i nastavite?
Mislim da mi je ovo peta ili šesta godina na Novigradskom proljeću. Nisam u potpunosti sigurna, brzo mi je sve to proletjelo. Dugo vremena nisam ni pratila Novigradsko proljeće iako sam i ranije čula za njega, no nisam znala što se točno na njemu radi, a onda me, gđa Maja Zrmčić, s kojom inače surađujem u svim mogućim programima, uputila u program te me pozvala kao voditelja. Shvatila sam da je to zapravo nešto što bih uvijek trebala raditi jer me cijeli taj program oduševio. A, sada ću objasniti zašto me oduševio. Svi se vesele i druženju i stvaranju, ali ja sam se dosta bavila kao likovni i kazališni umjetnik multimedije time što je u povijesti bilo značajno, a to vam je u Njemačkoj Bauhaus škola, ne znam jeste li čuli za to. Uglavnom, to vam je bila prva škola likovne umjetnosti koja je sve izokrenula naopačke jer je s takvom slobodom i žarom podučavala likovnu umjetnost što je jako teško, jer to ipak mora ostati slobodno. Svašta su oni radili i bili su ekipa prvoklasnih umjetnika, a kada sam došla ovamo, meni se doslovno zavrtjelo u glavi jer sam mislila da sam u Bauhaus školi. Ovdje mi se jako sviđa jer imate osjećaj da je svaka ideja dobrodošla te iako su neke stvari (npr. održavanje nastave na plaži) inače zabranjene, ovdje se smatraju dobrodošlima i dapače, potiču umjetnost.
Možete li nam malo opisati svoj princip rada?
Svake je godine zadana određena tema, a ta vas tema može više ili manje inspirirati te se ponekad pribojavam da odabrana tema nije neka koju bih ja sama izabrala. Tako mislim dok ne dođem ovamo, a kada dođem ovamo, onda me sav taj rad s djecom i materijalima inspirira i već unaprijed sve znam. Jedino pitanje je hoću li stići sve što planiram i, naravno, svake godine nastojim raditi nešto što nikada prije nisam radila. Jako mi je složen posao, pokušavam raditi i nešto tradicionalno, ali polaznici radionice pokazuju veliki interes i za animaciju, a ona je u lutkarstvu jednako važna. Sviđa mi se to da štogod predložim, a svi se slažu i žele započeti s radom. Plus zanima me i rad s ranjivim skupinama. Imam ovdje voditeljicu koja radi s Romima, a ja radim s djecom s posebnim potrebama i invalidima te s mnogim udrugama te prema tome sama uloga lutke, maske i tog medija sama je po sebi užasno važna. Ako želite napraviti neku izložbenu radionicu, ona će biti isključivo rezultat našeg likovnog rada, a ako želite nešto scenski, onda to morate i scenski izvesti te dovesti do nekakve točke gledljivosti. Međutim, ne želim doći do neke točke istraživanja, npr. djeco, danas je srijeda i moramo vježbati za kraj jer želim nešto pokazati jer je to umjetnost komunikacije da se vidi što se sve tu može raditi. Ono što je najvrednije ovdje jest napraviti ravnotežu između svega prije navedenog. Puno je tu posla.
Kako biste definirali lutkarstvo te što Vam ono predstavlja?
Jučer smo mi u jednom uvodnom razgovoru pokušali definirati lutkarstvo. Netko je spomenuo animaciju, a ona se jako zapostavljuje. Ljudi misle da treba samo izraditi lutku, naučiti dramski tekst napamet i to je lutkarstvo. To je sinteza lutkarstva, a ne zbroj. Lutkarstvo je splet različitih umjetnosti, npr. pjevanja, plesanja, pisanja tekstova. Sve što čovjek želi raditi može se ukomponirati u lutkarstvo, a ono što je bitno i ne smije se zaboraviti jest to da je lutkarstvo umjetnost koja neživo pretvara u živo: animira, po tome je ona specifična. Mi možemo animirati nešto što prije nikada nismo obradili i imati novu kompoziciju koja spaja sve elemente.
Hospitantice lutkarice rekle su nam…
Imate li već iskustva u lutkarstvu te gdje ste ga stekli?
Tara: Iskustvo sam stekla na prvoj godini fakulteta na kolegiju koji se zove “Lutkarstvo”.
Jasna: Imam nešto malo iskustva u lutkarstvu zato što sam učiteljica razredne nastave, stoga sam naučila radeći s djecom.
Kako biste definirali lutkarstvo te što Vam ono predstavlja?
Tara: Meni lutkarstvo predstavlja umjetnost koja objedinuje i sliku, i scenu, i ples, i glumu, i ples, i pjevanje.
Jasna: Definirala bih lutkarstvo i kao animaciju, i kao ples, i kao kreativnost i inspiraciju. Upravo to mi lutkarstvo i predstavlja.
Znate li koja je bila prva lutka te koji su se narodi prvi počeli baviti lutkarstvom?
Tara: Možda ginjol? Ne znam.
Jasna: Ne znam, znate li vi?
Kako Vam se čini Lutkarska radionica te jeste li zadovoljni ?
Tara: Meni je super. Najviše mi se sviđa što oživljavamo neživo pokretima, glumom te sam jako zadovoljna za sada.
Jasna: Radionica mi je super, baš sam zadovoljna. Grupa je sjajna kao i voditeljica, puno smo naučili.
Koja Vam se još radionica našla na prijavnici te biste li radije htjeli biti u njoj?
Tara: Ja sam imala samo ovu radionicu na popisu.
Jasna: Drugi izbor mi je bila izradba slikovnice, a ne znam bih li radije bila u njoj jer ju još nisam posjetila, ali bih voljela sljedeći put biti u njoj.
Što Vam se ne sviđa u lutkarstvu?
Tara: U lutkarstvu mi se sve sviđa. Nema nikakve mane.
Jasna: Sve mi se sviđa u lutkarstvu, a najviše animacija. Oživljavamo nežive predmete.
Ono u čemu su se svi ispitani složili jest da je lutkarstvo spoj animacije, kreativnog izražavanja, scenografije, a čak se može nadodati i pjevanje. Svatko se u lutkarstvu može pronaći, samo to mora voljeti.
Saša Prekali, Petra Popović i Eleonora Šafar
Komentari